استعدادیابی یک موضوع بسیار مهم در ورزش است، زیرا راه رسیدن به قله افتخارات از استعدادیابی می گذرد. همچنین پیشرفت از سطوح ابتدایی تا نخبه شدن در ورزش راه بسیار دراز و پر پیچ و خم بوده که این امر نیازمند استعداد یابی می باشد. این پژوهش به صورت اسنادی و از نوع توصیفی - تحلیلی بوده و با استفاده از منابع کتابخانه ای تهیه شده است. پس از شناسایی و تهییه منابع اصلی و جستجو در مقالات و منابع معتبر علمی و همچنین تحلیل مبانی نظری پژوهش، به بررسی نقش ورزش مدارس در فرآیند شناسایی و پرورش استعدادهای ورزشی دانش آموزان پرداخته شد. بعد از ارزیابی و تحلیل اطلاعات بدست آمده، جهت دست یابی به اهداف پژوهش برخی مشکلات و موانع موجودی که سبب اختلال در امر استعدادیابی و پرورش دانش آموزان مستعد می شود شناسایی و مشخص شد همچنین راه کارها و پیشنهاداتی کاربردی در پی بهبود و توسعه استعدادیابی ورزشی در مدارس ارائه گردید. با توجه به پیشینه پژوهش حاضر، می توان اشاره کرد که تاکنون هیچ تحقیق دیگری در رابطه با این موضوع که به روشن ساختن تمامی ابعاد آن بپردازد، انجام نگرفته و صرفا به صورت اجمالی و پراکنده، مطالبی در برخی کتاب ها و مقالات ذکر شده است. بر اساس نتایج بدست آمده در این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد، که با توجه به اینکه نسل پایه ما بیشتر اوقات خود را در مدارس سپری می کنند و از آن جا که نظام آموزشی هر کشور می تواند سهم عظیمی در توسعه ورزش و شناخت استعدادها داشته باشد و به رشد ورزش قهرمانی کمک کند بنابراین باید به ورزش مدارس توجه خاصی مبذول گردد و برای اجرای فعالیت های ورزشی در مدارس با پیاده سازی برنامه های به دقت تنظیم شده، شاهد پیشرفت استعدادیابی و دست یافتن به اهداف عالی آموزشی و قهرمانی در سطح کشور خواهیم بود.